Alt er større i USA – også YMCA

14.04.2016

Med støtte fra Y’s Men (ASF – fonden) var Bessie Rauff, konsulent i KFUM og KFUK, i efteråret på en måneds uddannelsesrejse i USA. Masser af erfaringer og ideer blev suget ud af gode kollegaer i YMCA USA.

Den første uge blev brugt på konferencer i læring og frivillighed i Philadelphia i nord og Texas i syd, derudover et to dages kursus i forskellighed og spansk kultur i en lokal forening i San Antonio i Texas.

”Jeg var så heldig, at jeg fik muligheden for at besøge lokale YMCA’s i alle de byer, som jeg besøgte. Det var imponerende at se, hvor dygtige foreningerne er til at øjne lokale behov og handle på dem. Fx deltog jeg på et kursus i spansk kultur i en lokalforening. På grund af massiv indvandring fra Mexico havde foreningen besluttet sig for at klæde personalet på til at gøre deres forening åben for den nye målgruppe, både ved at lære sproget og kulturen at kende. I 2050 vil hver tredje amerikaner være spansktalende, så er er et kæmpe medlemspotentiale.”

 

Læring fra hovedkontoret

Tre uger blev brugt på hovedkontoret i Chicago. Her breder 400 medarbejdere sig ud over 16. Og 17. etage midt i byens forretningsdistrikt. Dagene var pakket med møder med stort set alle tænkelige afdelinger.

”De havde virkelig gjort sig umage. Jeg havde 4-5 møder dagligt med forskellige afdelinger, som jo alle bare er større end hjemme i KFUM og KFUK i Danmark. Jeg mødtes fx med foreningsudviklingskollegaer, brandingafdelingen, uddannelsesfolk, innovationsafdelingen og mange flere. Alle var nysgerrige på danske forhold og meget villige til at dele ud af deres erfaringer” fortæller Bessie Rauff.

En af ideerne som hun fik med hjem er allerede blevet fordansket og er på vej ud i alle lokalforeningerne:

”Jeg blev meget inspireret af deres arbejde med at italesætte YMCA værdier og deres ”sag”. De kører en stor kampagne for at få medlemmer og ansatte til at sætte ord på den forskel, som de gør for børn og unge. Blandt andet gennem forskellige samtaleøvelser med små billeder, der kan hjælpe med at sætte samtalen og refleksionen i gang. Vi har bestilt billedsæt derovre fra og i disse uger rammer inspirationsmaterialet danske KFUM og KFUK foreninger og sommerlejrchefer.”

  

Boks:

YMCA USA har 22 millioner medlemmer, 20.000 ansatte og 10.000 lokale foreninger. YMCA er det mest kendte brand i USA, når det gælder frivillige organisationer.