Y's DESIGN har vind i sejlene

22.08.2016

Af Evan Johansen - Y's DESIGN, der drives af Vejle Vadestedet Y's Men's Club, har vind i sejlene. Målsætningen var en omsætning på 100.000 kr. i 2016. Her halvvejs i året har man allerede nået målet. Der er for alvor kommet gang i salget af profilerings materiale, og det er ikke bare Y's Men's klubber, der har fået øjnene op for at Y's DESIGN har brugbare produkter til de rigtige priser.

I forbindelse med Himmelske Dage i København leverede den lille ”virksomhed” en lang række produkter i form af veste, roll-ups, poser, beachflag m.v.. Det var ikke bare en god forretning for folkene bag Y´s DESIGN, men det blev også et godt udstillingsvindue for ”forretningen”. Efterfølgende har flere organisationer henvendt sig og bedt om tilbud på forskellige produkter.

- Det er dejligt, at såvel Y´s Men´s klubber som andre organisationer får øjnene op for, hvad vi kan. Det betyder meget for os, at vi kan udvide kundekredsen, og øge omsætningen. Det er jo en win-win situation, idet al vores overskud går til regionens projekter, fortæller Lars Grønfeldt, der er kontaktperson i Y´s DESIGN.

I spøg kalder klubkammeraterne ham for den administrerende direktør, ligesom man har ”titler” til de øvrige medlemmer af det fire mands store udvalg, der står for aktiviteterne i den lille virksomhed.

Svær fødsel

Det har været en lang proces at komme dertil, hvor Y´s DESIGN er i dag. Da ideen blev forelagt klubben første gang for fire år siden, var der ikke umiddelbar opbakning til projektet. Men idemændene opgav ikke tanken, og langsomt fik den grobund i klubben, og i dag er der ingen der er i tvivl om, at det var en god ide, at starte op.

- På vores seneste generalforsamling, var der roser til os fra klubben, og mange følger interesseret med i, hvordan det hele udvikler sig, fortæller Henrik Jeppesen, der står for en del af salgsaktiviteterne.

En af klubbens medlemmer har arbejdet i branchen, og hans ekspertise nyder man godt af i dag, når der skal forhandles aftaler med leverandører m.v. på plads.

Udvikling

Y´s DESIGN har ikke et stort varelager, men bestiller varerne efterhånden som behovene hos kunderne opstår.

Lige nu arbejder de gæve handelsfolk på at fremstille plasticbæreposer med Y´s Men´s logo, som kan bestilles af klubberne til brug i genbrugsbutikkerne og i andre sammenhænge.

- Vi har stukket fingeren i jorden for at finde ud af behovet, og vi har nu modtaget så mange bestillinger, at vi tør går i gang med projektet, fortæller Lars Grønfeldt.

Den lille ”virksomhed” står også bag de klistermærker, som Region Danmark forærer til alle medlemmer i forbindelse med præsidentmødet i august med henblik på at lave PR for Y´s Men.

- Vi er altid klar til at tage en udfordring op, og løse en given opgave. Vi har et netværk, der gør, at vi kan finde gode tilbud på de opgaver, vi bliver stillet overfor, fortæller Henrik Jespersen.

Y´s DESIGN ser sig ikke som en konkurrent til de klubber, der gennem flere år har solgt forskellige profileringsmateriale.

-  Vi vil gerne ind i et samarbejde med de klubber, der sælger forskellige ting. Måske kan vi hjælpe hinanden til at få flere produkter på banen, og gøre det til gode priser, så overskuddet hos de enkelte klubber bliver større, og man derfor kan yde større bidrag til forskellige projekter, fastslår Lars Grønfeldt.

Ideerne blomstrer hos Y´s DESIGN, og de er altid klare til at gå ind i en opgave stor eller lille.